L’armari d’alquimista

Del Blog de Carles Gomila "Fragments d’Insomni". Molt interessant.

L’armari d’alquimista

Escrit per Carles Gomila | 21 Oct, 2007
 
    Roda el comentari que em fabrico les pintures i que sóc un entusiasta de les tècniques antigues, un enamorat dels materials pictòrics. És cert. Alguns de vosaltres m’heu escrit per a demanar que us expliqui com pinto, m’he adonat que és un tema que genera força curiositat i, lluny de guardar-ho en secret, ho aniré publicant poc a poc en aquest bloc. Us explicaré quines tècniques practico i avui us ensenyaré l’armari de materials pictòrics, la meva eina de treball.

    Des de que vaig començar a pintar sempre m’ha captivat la pintura antiga, i em vaig proposar reconstruir les tècniques d’antany per a comprendre d’arrel com pintaven els antics mestres. Aquest és un assumpte que em fascina, i vaig aprendre a pintar estudiant tècniques en desús que reconstruïa a partir de receptes rescatades de tractats de pintura ben documentats. Com sospitareu, vaig ser un alumne atípic a Belles Arts.

    Pot semblar una bogeria, però a mi m’agrada fabricar-me cada color en funció de la seva aplicació específica, així la tècnica s’adequa a les necessitats de l’obra, i no a l’inrevés. És per això que, lluny de representar una limitació, la tècnica és un trampolí per a la projecció de la creativitat. Afegiré com a anècdota que totes les persones que m’han volgut refutar aquest argument, no sabien pintar, professors de belles arts inclosos.

    Últimament, tot i que també incorporo materials actuals, estic pintant a l’oli amb un arranjament personal de les tècniques flamenques i venecianes del segle XVII, incorporant alguns elements propis dels principis del segle XIX. Aclaro:

    Als països baixos, al S. XVII, començaven a pintar amb colors diàfans i finalitzaven amb els obscurs. Les llums s’aconseguien superposant capes transparents, il·luminant amb rentats de color un substrat clar. Treballaven ràpidament, prioritzant una execució còmoda i versàtil, despreocupant-se una mica pels efectes del temps i sovint no respectant la regla d’or del "gras sobre magre" (l’abús del famós meglip, un mèdium per pintar untuós, va malmetre gran part de la producció artística de l’època).

    En canvi, a Itàlia concebien les llums com un tou de pintura blanca i cobrent superposada a un substrat fosc, i respectaven rigorosament les regles d’or de la pintura a l’oli. Començaven pels foscos (transparents, lleugers i magres) i acabaven pels clars (feixucs, pastosos i grassos), construint una pintura sòlida que ha envellit força bé, doncs prioritzaven la conservació per sobre de la facilitat d’execució.

    Amb tot i això, el geni de Rubens va saber fusionar ambdues tècniques, i la seva obra es va enriquir en un devessall de matisos. Aquesta excel·lent visió pràctica de les dues grans tècniques del S. XVII m’atrau especialment, i la meva tècnica n’és una revisió juntament amb algunes aportacions de finals del S. XVIII, que ara us explicaré breument.

    Rubens deia que posar blanc a les ombres era enverinar la pintura. No li mancava raó, doncs homogeneïtzar l’ús del blanc trencava l’encant del clarobscur, concebut com un joc de llums i ombres que contraposava les qualitats transparents dels foscos i les qualitats opaques de les llums, trampejant un efecte volumètric força convincent (amb això Rembrandt va ser, en la meva opinió, el més gran de tots).

    Però alguns pintors posteriors, com ara Ingres, van demostrar que es poden pintar quadres excel·lents mesclant blanc a les ombres. Ningú negarà que la cèlebre banyista (La bañista de Valpiçon, 1808, oli sobre tela, 146 x 97´5 cm, Museu del Louvre, París.), tot i tenir les ombres enfarinades i una manca de volum en el modelat, és una joia. En aquell moment es començava a obviar el clarobscur i naixia el gust per les ombres planes i lluminoses, l’impacte del color i l’arabesc en dibuix de contorn.

    Un cop explicat això, podeu entendre quin és l’efecte i sentit de la tècnica que faig servir actualment: una revisió de les tècniques de Rubens i Ingres, aprofitant la versatilitat de les emulsions acríliques per a començar les obres amb més velocitat i guanyar temps en la primera execució. Ara mateix estic força satisfet dels resultats, aquesta tècnica em permet fer quadres més lluminosos i menys feixucs, evitant el risc d’embrutar el color amb mescles directes. La mescla es fa òpticament, per superposició (en una altra ocasió us puc explicar això amb més deteniment, és força interessant).

    També m’heu demanat quins son son els meus materials favorits. Aquí teniu una llista d’insubstituïbles, que combino en diferents proporcions per a aconseguir mèdiums per a pintar:

    Oli de llinosa
    Oli d’adormideres
    Trementina veneciana autèntica (bàlsam d’alerce)
    Oli de llinosa espessit al sol
    Oli de llinosa cuit amb sals de plom (oli negre, recepta del S. XVIII)
    Mèdium Maroger (vernís màstic i oli negre)
    Resina alquídica
    Copolímer acrílic

    Els meus pigments favorits:
    Blanc de plom i de titani
    Terres de Xipre, autèntiques (clara, vermellosa i fosca). Maravelloses, aquestes terres!!
    Negre de carbó i de manganès
    Caput Mortuum, autèntic
    Cadmis (taronja-vermell-burdeos)
    Terra vermella italiana, rentada
    Terra verda veronesa, autèntica
    Blau i verd de cobalt
    Terra de siena rentada
    Bentonita sòdica, pols de vidre i sulfat de bari (com a càrregues inerts)

    Ha arribat el moment de satisfer la petició dels lectors i presentar-vos el meu armari d’alquimista, capaç de reconstruir gairebé qualsevol tècnica pictòrica des del segle XIV al XIX:

    *
    *

    *

    Aquest és un inventari del que s’hi pot trobar:

    Olis:
    Oli de llinosa cru (Belga)
    Oli de llinosa cuit (oli polimeritzat, stand-oil)
    Oli de llinosa, espessit al sol (elaboració pròpia)
    Oli de llinosa, cuit amb sals de plom (oli negre, recepta del S. XVIII)
    Oli d’adormidera
    Oli d’amapola
    Oli de clau
    Oli de nous
    Oli de ricí
    Oli de pinyons
    Oli de Tung

    Essències, dissolvents i reactius:
    Bòrax
    Alumbre de roca
    Essència de trementina (pura, qualitat BP)
    Alcohol
    Amoníac pur (100%)
    Acetona pura (100%)
    Tanino (a l’aigua i a l’alcohol)
    Caparrosa verda (sulfat de ferro)
    Àcid fènic
    Àcid clorhídric
    Àcid nítric
    Toluè

    Vernissos i resines:
    Goma-laca (varietats Rubí, àngelus, descerada i decolorada)
    Vernís de màstic (solució de resina d’almàciga)
    Vernís de copal (a l’alcohol i a l’oli)
    Resina dammar
    Resina copal (Congo)
    Colofònia
    Bàlsam del Canadà
    Bàlsam de Copaiba
    Trementina d’Estrasburg
    Trementina veneciana de pi (miera)
    Trementina veneciana autèntica ( d’Alerce)

    Coles animals:
    Cola de conill (molturada i a plaques)
    Cola de peix (molturada i a plaques)
    Midó d’arròs
    Caseïna (en escates i en pols)

    Gomes:
    Goma aràbiga
    Goma de cirerer
    Goma d’ametller
    Goma d’albercoquer
    Goma de prunera
    Goma de tragacant (també anomenada cola adragant)
    Goma copal Manila (a l’alcohol)
    Goma d’alcanfor autèntica

    Ceres animals i minerals:
    Cera d’abelles (groga i decolorada)
    Parafina blanca
    Cera de carnauba (varietats crua i decolorada)
    Esperma de balena

    Altres:
    Llet de figuera
    Extracte de fel de bou
    Melassa de canya de sucre
    Betum de judea
    Asfalt en pols
    Tintes de calamar i sípia autèntiques
    Pa d’or autèntic i fals

    Pigments:
    Blanc de plom, autèntic (blanc de plata, albayalde)
    Blanc de titani (rutilo)
    Blanc de zenc
    Groc clar de cadmi
    Groc de bencidina
    Groc de Nàpols (varietats clara i ataronjada – titaniat de níquel)
    Groc d’òxid de ferro (varietats clara i ataronjada)
    Verd de crom (tres tipus: encès, clar i apagat)
    Verd de cobalt
    Terra verda (varietats alemanya i veronesa)
    Verd viridian autèntic (hidròxid de crom)
    Verd de ftalocrom
    Malaquita natural, autèntica
    Verd de ftalocianina
    Turquesa de cobalt
    Turquesa de ftalocianina
    Blau de ftalocianina
    Blau ceruli (estaniat de cobalt)
    Blau de cobalt (clar, normal i violaci)
    Blau d’ultramar (varietats normal i violàcia)
    Blau índigo natural, autèntic
    Blau índigo, sintètic orgànic
    Blau índigo, antraquinona
    Blau de Prússia, autèntic
    Blau de manganès, autèntic
    Violeta caput mortuum, autèntic (varietats clara, mitjana, violàcia i fosca d’hematites)
    Violeta d’ultramar
    Violeta de carbazol
    Violeta de manganès (varietats clara i fosca)
    Vermell Burdeos, sintètic orgànic
    Vermell Burdeos de cadmi
    Vermell de ferro (varietats ataronjada i intensa)
    Sinopia, autèntica
    Terra vermella rentada italiana
    Vermell rubí, beta-oxinaftològic
    Vermell de cadmi (varietats rubí, clar, mitjà i violaci)
    Taronja de ferro (varietats clara i fosca)
    Taronja de cadmi clar
    Terra de Siena (varietats clara, mitjana i rentada)
    Terra de Verona (varietats normal i rentada)
    Terres de Chipre, autèntiques (varietats clara, dos tipus de mitjana, vermellosa i fosca)
    Bru de Van Dyck, autèntic
    Bru d’òxid de ferro
    Terra de Cassel, autèntica
    Terra d’ombra natural (varietats clara, rentada i fosca)
    Terra d’ombra cremada (varietats vermellosa i fosca)
    Negre de fum
    Negre d’Ivori, autèntic
    Negre de manganès
    Negre de ferro
    Negre de carbó
    Negre de pissarra
    Negre de grafit (varietats grisa i negre)
    Oligisto micaci (mineral de ferro)

    Càrregues inerts:
    Creta (carbonat càlcic)
    Talc
    Caolí en pols
    Pols de vidre (varietats mitjana i impalpable)
    Sulfat de bari precipitat (blanc fixa)
    Bentonita sòdica
    Hidrat d’alúmina
    Pedra pomez (en gra i en pols)
    Marmolina (en gra, arena i pols)
    Quars (arena i pols)
    Mica (en plaques mitjanes, petites i en pols)
    Mica nacarada

    Incorporacions de tècniques contemporànies:
    Copolímer acrílic
    Silicat potàssic (vidre soluble)
    Espessant acrílic
    Paraloid B72
    Propilenglicol
    White spirit
    Toluè
    Fenol
    Glicerina bidestil·lada
    Resina alquídica (oli de càrtam modificat, “Liquin” de Windsor & Newton)
    Formalina
    Tinuvin 900 (protector de rajos ultraviolats)
    Vulpex (sabó no alcalí)
    Vernís mixtió (a l’aigua i a l’oli)

    Crec que no m’he deixat res, espero haver satisfet la vostra curiositat. Salut!

Esta entrada fue publicada en Pintores. Guarda el enlace permanente.

Deja un comentario